miercuri, 3 mai 2017

„Esti un răzvrătit”. Spre Dostoievski.

I

Mmmm.
1. Pur și simplu zăresc părți umane despre care nu se vorbește.2. Îndeobște sînt mai puțin 'răzvrătit' - după așa explorări - asupra acelora.
Apoi.
„Esti un răzvrătit.”

E ceva rău?
În context, dacă cineva șade pe piciorul nostru - în aglomerație autobuz - e urît că mă răzvrătesc?
La o adică, omenirea a mers înainte doar prin răzvrătiri, de una ori alta...

După cum.
Dac-oi fi un răzvrătit din senin (vorba vine, motive existînd întotdeauna, în inconștient...), și nedrept, parcă aș da ochi și spre Creator - întru autorat al situației...
Ori spre Acela pleacă doar laudele? (semn că facem pe noi de frică, să nu-l supărăm).

Apropo.
Cum o sta Dumnezeu, cu nevroza?

PS
Îs nițel cu ochi pe butelie...
Ca urmare, privesc din cînd la două repere umane - dintre care unul livresc. F. Nietzsche, respectiv Ivan Karamazov.
Din ce-am citit eu despre dumnealor (peste umărul cuiva, în tramvai), zărghiirea / scrînteala la cap li s-a tras de la multă vehiculare prin cap de răzvrătiri spre morala comună.
Să vedem ce se poate face... Parcă nu mi-ar place a sfîrși ca dînșii...
Chit că ne aflăm bărcuțe pe fluviu. Și nu neapărat dotați, acolo, cu vîsle..


II
Apropo de răzvrătire.
Ajung la niște citate din F.M. Dostoievski.
http://surse.citatepedia.ro/din.php?a=Dostoievski&d=Fra%FEii+Karamazovhttps://www.brainyquote.com/…/auth…/f/fyodor_dostoevsky.html
Eu spun - apropo de răzvrătire personaj Ivan (și nu numai) - că-s destule de contestat pe acolo, în cele zise ale titanului rus.
Iar asta, nu pentru că inchizitorii-s neapărat ai dracului. Ci pentru că timpul trece, urmașii se cațără pe umeri înaintași, ba mai apare și vreo minte în afară de tipic (adică exact cum fuse tata Fiodor la jumătate secol 19).

Întrucîtva la chestiune, cît și al discuției avute recent cu o doamnă (aceea declarîndu-mă răzvrătit) Oamenii se irită îndeobște îngrozitor, cînd le deranjezi ceea ce se numește Eu fals. Adică inerenta mască, spre interior, cît și exterior.
Se înțelege că și subsemnatu-i om.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu