marți, 9 mai 2017

/întrucîtva legat de MUNTE/ Alexandru Frim

Refăcînd niște postări ale subsemnatului despre albumul foto al montaniardului Sorin Tulea, am revăzut carnetul cu ascensiuni al acestuia - aflat în posesia. lui Andrei Done.

Ori am uitat, ori n-am revăzut întrebarea mea de la postările acelui caiet, unde întreb cine e un domn care apare în filele respective.


Acum văd că Andrei mi-a spus a fi vorba de Alexandru Frim (e posibil ca nemții să fi comis o eroare, numindu-l Firm).

Acesta nu a avut tangență ridicată cu alpinismul precum ruda sa Gheorghe Frim (președinte al Clubului Alpin Român), însă relațiile cu acest domeniu îi sînt totuși apropiate. El are în 1932 o trecere cu avioneta peste Bucegi, pomenind în articolul de gazetă rezultat despre văile de abrupt și cei care se apucaseră  ale parcurge.

Sorin Tulea a fost prieten cu Al. (Dudu) Frim, a cărui imagine de tinerețe, plus un extras din presa vest-germană se află pe întîile file ale amintitului caiet de ascensiuni montane.
Probabil îi va fi unit și pasiunea pentru motoare.


Interesîndu-mă pe net ceasurile acestea, de amănunte suplimentare privindu-l pe Al. Frim. găsesc un interesant serial, despre relația acestuia cu Securitatea comunistă.

Ca prime impresii, aflu - legat de trecerea aviatică de care aminteam, deasupra Bucegilor:

”În anul 1932, Asociația Sportivă O.S.P. (Organizația Sportului Popular – n.n), în cadrul Școlii Politehnice, a cumpărat un avion De Havilland de la Londra, pentru școala de pilotaj, și am fost trimis, cu încă un pilot, de l-am adus în țară. Cu acea ocazie, am fost la Londra, prima și ultima oară în viață, și am stat circa o săptămână până am luat avionul și m-am antrenat puțin pe el.”
 Gazeta Sporturilor, care găzduiește rîndurile despre drumul peste abruptul prahovean 1932, indică acea marcă, „de Havilland”, socotind aparatul în categoria avionetelor.

*


În altă parte, soția lui Al. Frim, pe cînd acesta se afla închis, afirmă următoarele:

”Soţul meu, inginer Frim Alexandru, a fost ridicat pentru cercetări la data de 28 aprilie 1950, iar din ianuarie 1951 se găseşte repartizat la Unitatea de muncă nr. 2 Cernavodă.
Soţul meu a fost ridicat în urma unei confuzii de persoană şi anume, cu un văr al său, ing. Frim Gogu (s. M.O.), care a făcut parte din mişcarea legionară, iar în prezent este consilier la Ministerul Metalurgiei, şi care a fost, ca şi soţul meu, inginer la I.A.R. De asemenea, în timpul anchetei, s-au dat o serie de referinţe inexacte asupra soţului meu şi anume că ar fi fost prieten cu fostul rege şi antidemocrat.”

E posibil ca zisele dnei Al. Frim să fi fost inexacte, deoarece ultrasusceptibila Securitate nu a găsit cuvenit să-l trimită vreodată pe acesta după gratii...
Mă feresc de afirmații hazardate, dar Al. Frim a fost șef / mărime a atelierelor Grivița, la vremea cînd lucra acolo Gh. Gheorghiu-Dej, ajuns ulterior conducătorul țării (1945-1965)...
Pornind de la spusele Elizei Frim, fac legătura cu ce îmi spunea Niculae Baticu, despre faptul că - datorită muncii în postul său de conducere, într-un minister - Gh. Frim a avut ghinionul să moară a doua zi după pensionare!

Același gen de istovire pare să-l marcheze și pe vărul său, despre care anchetatorii său relatează că e mult-doritor de odihna pensiei.


PS1
Serialul celor de la Culoriletrecutului.ro cuprinde cinci episoade:

2

3
4
5


PS2
Fișa deținutului Alex. Frim.





PS3
Poate interesant (dar de tratat cu prudență), despre luptele aeriene din români și americani.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu