marți, 9 mai 2017

MUNTE. Informații interesante despre Constantin Conteș


Într-o postare Facebook se află următoarele:

(recomand din start a fi tratate cu rezervă unele afirmații entuziaste de acolo)


O pagină importantă a istoriei contemparane va trebui rescrisă, istoria Salvamontului şi a alpinismului românesc şi european din perioada interbelică.
Câţi dintre noi mai ştim astăzi că românii au fost pionieri şi în acest domeniu?
 
Unul dintre primele trasee de grad ridicat de dificultate deschise în Europa a fost "Fisura Albastră" (gr. 6) din peretele Coştilei - Bucegi, inaugurat de Nicolae Baticu şi Costică Conteş, tineri care mai apoi aveau să înfunde puşcăriile comuniste pentru faptul că au aderat la Mişcarea Legionară.Bineînţeles că această premieră europeană nu a fost recunoscută în monografiile tematice ale regimului comunist, iar Emilian Cristea a ştiut, din păcate, să eludeze aspectul acesta.Constantin Conteş - în fotografiile de mai jos - un sportiv de performanţă, a fost unul dintre tinerii care l-au însoţit pe Corneliu Codreanu în 1937 la întâlnirea de pe pârtia de la Predeal cu Ion Antonescu, după care în perioada prigoanei a fost o bună călăuză a celor refugiaţi în Bucegi sau în Ciucaş.
www.emunte.ro/cabana-ciucas-de-la-adapost-pentru-legionari…/
A coordonat evadarea Anei - Maria Marin şi a Marietei Nicoară (viitoarea maică muceniţă Mihaela) internate la lagărul de la Mănăstirea Suzana. A îndurat ani grei de temniţă, împreună cu cei din generaţia sa. 
S-a stins din viaţă la locuinţa din Buşteni, îngrijit de soţia sa Angela, în anul 1996, fără nici un fel de recunoştinţă din partea posterităţii pentru meritele sale.

Găsesc utile și comentariile la amintitul post (vezi, mai jos, PS).
Legat de Constantin Conteș, vezi fișa matricolă din arhiva IICMER, la PS2.

Autorul postării - dl Florin Popescu - oferă și aceste imagini:








PS1
Comentariile la postul dlui Popescu:
Filotheu Bălan Frumos! Cei doi i-au dat numele de "Fisura albastră"? Ani de zile am trecut pe Valea Prahovei
privind cu jind la acel traseu spectaculos...
Florin Popescu Din păcate se pare că denumirea a fost dată chiar de uzurpatorul Emilian Cristea, cel care a profitat de prigonirea celor doi alpinişti şi şi-a atribuit (în stilul securistic al vremii) lui însuşi premiera.
Florin Popescu Premiera a fost în 1935 în cadrul Clubului Alpin Român, iar Emilian Cristea a mers pe pitoane gata bătute abia în 1954. Dar ce nu poate istoria comunistă? https://www.youtube.com/watch?v=BlUe5KCqD2Y
Filotheu Bălan Ştiam de Emilian Cristea. I-am citit una din cărţi, am fost pe o parte din traseele descrise de el, etc. Îmi pare rău că nu am ştiut cum au stat lucrurile.
Florin Dobrescu Mulţumesc, Florin Popescu, pt aceste fotografii. Deşi l-am cunoscut pe dl Conteş, eu colaborând cu dl Nicolae Baticu în Partidul Totul Pentru Țară (Pentru Patrie) şi fiind prieten cu Jean Băcioiu, soţul nepoatei dlui Conteş, nu aveam nici o foto cu dânsul. Era fantastic, un fenomen. Ca şi dl Baticu, de altfel.
Florin Dobrescu Dl Florin Popescu, dar parcă ţin eu minte că a murit în 1996... sau 97... Sau greşesc eu?

Răspunde
1
20 septembrie 2016 la 22:12
Florin Popescu S-ar putea să greşesc eu. Trebuie întrebată Andreea Bandoiu, care probabil ştie data exactă a morţii.
Florin Dobrescu Andreea e ruda cu dansul?
Florin Popescu Este din Sinaia şi a avut grijă de ei.
Florin Dobrescu Cred ca in 2007 o fost...
Florin Dobrescu Pardon, nu 2007, 1997,..
Florin Dobrescu Si in ian 1998 a murit dl Baticu. Stiu ca era iarna grea, ninsese mult. E ingropat la Izvorul Nou, unde e si Costică Teja, şi nea Costache Anghelescu şi dna Geta...
Florin Dobrescu Mai sunt şi alţii acolo...
Laurentiu Iordache E inmormantat la Busteni...
Florin Popescu Clubul Alpin Român a fost desfiinţat în 1948 de către regimul comunist (oare de ce?), deci adevărul despre premieră se află şi în arhive.
Raluca Maria Vascea Vă mulțumesc, Florin Popescu! Chiar ieri, vorbind despre Turism Club Carpatic, care postase un anume traseu...comentam c-am avut un incident cu parașuta pe el și cineva ridicându-mă exagerat la rangul de ”curajoasă” i-am replicat amintind de cei care s...Vezi mai mult
Laurentiu Iordache Ce inmormantare frumoasa a avut!peste 200 de camarazi...;o zapada superba, un cimitir alb, alb...
Florin Dobrescu Da, păi îmi aminteam că tu ai fost la înmormântare şi mi-ai povestit după aceea...
Laurentiu Iordache Nu a murit in 1995 ci in 1996...
Florin Popescu Multumesc, corectez!
Raluca Maria Vascea Florin Popescu , dacă vreți, corectați și pe pagina d-lui Tociu ”Clubul Alpin Român, în cadrul căruia s-a desfăşurat premiera în 1935, a fost desfiinţat (sic) de comunişti în 1938” cu 48...
Andreea Bandoiu Draga Florin, mie mi-a dat dl. Contes un articol dintr-o publicatie (?) in care era si o poza cu el catarat pe stanca fara cordelina. Din pacate n-am mai gasit acea pagina, dar sigur mai exista exemplare din revista/ albumul acela.
Mircea Ordean O fi aceea din Buletinul Alpin, de la premiera Hornului Țapului, pe care d. Conteș o avea înrămată acasă?
Florin Popescu Minunat! Probabil o revistă veche din perioada interbelică...


PS2


În arhiva respectivă există mai multe file.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu