marți, 6 iunie 2017

Fotografii vechi de munte, de la Octavian Morusca (I)

Poate e instructiv și dialogul (purtat în mesaje Facebook)...:
”Buna ziua dle Mircea, puteti sa-mi dati ceva detalii la cateva fotografii vechi cu alpinisti?”


”Dacă știți persoane sau locații!”



„În poza asta e cumva Baticu?”
În dreapta-s clar Baticu și Conteș.






”În ultima poza e o cabana care avea svastica germana pe ea! Știti cumva despre ce cabana este vorba?”
/.../ Legat de zvastică, știu că era folosită și de gruparea politică a lui AC Cuza, în paralel / independent de național-socialiștii germani. Am o poză undeva cu un așa semn cioplit în stînca de la Omul, iar dedesubt scris LANC.
„Linistit puteti sa distribuiti,dar va rog specificati de la cine sunt.
O sa va mai arat cateva,dar trebuie sa le fac poze. Poate ma mai ajutati la identificarea de locatii si persoane...”

Partea neașteptată este că o poză de acolo e de la mine... (mai exact eu am pus pe net albumul prietenului Cuțurescu, aparținînd inițial interbelicului Sorin Tulea...).http://mirceaordean.blogspot.ro/2013/06/istorie-munte-albumul-sorin-tulea-iii.html



”Tot în Poiana Horoaba, cam în mi j locul ei. Constantin Enescu, alt proprietar de loc, a durat, în 1931, cabana numită „Colţi", extinsă ulterior. Aici a funcţionat o măcelărie, un cuptor de pîine şi o sifonărie.” (citat din „Pe Crestele Carpaților”, de N. Baticu și R. Țițeica, 1984).

„Mai am o poza de sf.Mihail si Gavril la hanul Pestera,sar putea sa fie si acolo Baticu...”

Cel in camasa alba și mîini în buzunar. Și într-o poză de mai sus (unde e o doamnă în prim-plan) îmi pare a fi el.
A cui e colecția? 
„Sunt ale mele, le-am cumparat zilele trecute de la un nene din piață”
Felicitări. Și mulțumiri.
„Am luat multe,dar unele sunt doar cu peisaje, schiori din perioada interbelica
Mai sunt cateva cu drumeti si alpinisti, dar nu-i cunosc”
Nici eu nu-i pot ști... E de explorat de-acum încolo, cine-o fi interesat suficient de domeniu.
„De aceea am apelat la dvs.
Pe unele din ele scrie pe spate BOBEATA.
Și mai este o femeie Eloria.
/.../ Sunt majoritatea din Bucegi si Piatra Craiului. Ceva Postavaru, Diham
Nu cred că-s indiscret întrebîndu-te cît ai dat pe ele. Cristi Cuțurescu dăduse destul de mult, ba și după negociere cu vînzătorul.
„Să fiu sincer, 90 lei. A cerut 150 dar m-am tocmit.”
Mă bucur că fu doar atît, deși l-aș înțelege și pe vînzător, cînd cere mult.
„Așa e”
E de verificat, la pozele tale unde e și un tip blond, dacă imaginile-s din perioada baticistă cu Olly Geresch. Dacă da, e de verificat daca blondul e cumva Franz Bauschke. Eventual alt tip cu mutra de sas, și anume Speck.
„Buna dimineata domn Mircea”
Cu respect!
Cunoasteti personajele?

Nu, dar mi-ai dat de lucru. Stai să mă uit mai bine la zonă.
„Cred ca e Bucegi.”
Eu văzusem acel cadavru atribuit lui Niki Alexandrescu, cel mort în decembrie 1928 - și găsit în 29 iunie următor. Nu prea recunosc (cu riscul de-a mă înșela) Coștila în spate... De-asta spuneam că mi-ai dat de lucru.
I-am dar un flip.
Să fie Bucșoiul Mic, acolo? Mai degrabă aduce cu acesta.



„Nici eu nu stiu exact zona”

Am vrut să identific dacă e cu adevărat vorba de Niki Alexandrescu. Asta, pentru că în rest s-ar lega de informațiile care există despre găsirea aceluia, la Sfinții Petru și Pavel ai anului 1929 (cînd N. Baticu merge prima dată pe munte și va relata ulterior despre vestea găsirii cadavrului, pe cînd viitorul mare cățărător se găsea la cabana Omul).
Eu am o poză cu acel corp, de la nea Nae, din alt unghi. Nu aș fis esizat poate de unul singur, dar nea Baticu mi-a spus că nu avea cap, care fusese mîncat de păsări. Nu avea nici bocanci, care fuseseră luați se pare de ciobani. O tragedie... Despre ea a scris nea Nae,apoi și eu, subsemnatul psoedînd și două imagini de la punerea de către amicii răposatului a unei cruci,în acel loc din culmea Morarului.
Mai ai poze din vremea aceea? M-ai tulburat (nu neapărat în sens pios) - deși termenul nu e foarte exact.





Sus: Canton Jepi. Jos: Cheia, spre Ciucaș.








„Poate mai cunoasteti ceva detalii,daca da va rog sa/mi spuneti si mie!”

Nu am descoperit oameni cunoscuti... Nu stiu cine e acel blond cu coardă, care apare des in colectia ta. Posibil Bauschke. Ori Speck...În ce privește cabanele, mai poți ghici una ori alta. Dar, o spun iar, atmosfera din ele e nemaipomenită!
În aceeași serie:


În dreapta, Const. Conteș și Niculae Baticu.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu